I. Nasab Dan Kelahirannya
- Nama beliau
yang sebenarnya ialah Amir Abdullah bin
Al-Jarrah. Beliau digelar dengan nama Abu Ubaidah.
- Abu Ubaidah
bin Al-Jarrah dilahirkan di Mekah dalam sebuah keluarga yang sangat mulia di
keluarga-keluarga kaum Quraisy.
II. Cirri-ciri lahiriah
- Abu Ubaidah
adalah seorang yang kurus, tinggi dan mempunyai rupa paras yang cakap serta
berseri-seri.
III. Kepribadian
Beliau
memiliki sifat-sifat yang terpuji diantaranya :
1) sifat tawaduk yang tinggi, hal ini
dibuktikan ketika masyarakan kagum dengan gelar panglima besar, kemudian ia
nberkata : "Sesungguhnya saya ini adalah seorang muslim dari suku Quraisy.
Dan siapa saja diantara kalian, baik ia berkulit merah atau hitam yang lebih takwa
dari padaku, hatiku ingin sekali berada dalam bimbingannya….!"
2)
seorang yang
pemalu
3)
seorang yang paling berani menghadapi saat-saat kecemasan,
Beliau juga di sukai oleh siapa saja yang
melihatnya bahkan orang yang memandangnya akan merasa tenang hati.
IV. Keislamannya
Beliau termasuk dari golongan
orang-orang pertama yang memeluk Islam: - Abu Ubaidah tergolong di dalam
golongan yang pertama memeluk agama Islam. Di mana dia telah memeluk Islam
sehari selepas pengislaman Abu Bakar As-Siddiq r.a bersama Abdul Rahman bin
Auf, utsman bin Maz'uun dan Al-Arqam bin Abi Al-Arqam melalui Abu Bakar
As-Siddiq r.a di mana beliau dihadapkan kepada Rasulullah s.a.w lalu mengikrarkan
ucapan syahadah di hadapan Rasulullah s.a.w.
V. Keutamaannya
1) Beliau
adalah seorang ulama dan mujahid
2) Termasuk
sepuluh orang yang dijamin masuk suga
3)
Abu
Ubaidah menyertai semua peperangan yang diikuti Rasulullah s.a.w
Abu
Ubaidah menyertai kesemua peperangan bersama Rasulullah s.a.w dan membunuh
ayahnya yang bersama-sama dengan tentera musyrikin di dalam peperangan Badar.
Di dalam perkara ini sepotong ayat Al-Quran telah diturunkan tentang diri
beliau, yaitu ayat yang ke 22 dari surah Al-Mujadalah:
w ßÅgrB $YBöqs% cqãZÏB÷sã «!$$Î/ ÏQöquø9$#ur ÌÅzFy$# cr!#uqã ô`tB ¨!$ym ©!$# ¼ã&s!qßuur öqs9ur (#þqçR%2 öNèduä!$t/#uä ÷rr& öNèduä!$oYö/r& ÷rr& óOßgtRºuq÷zÎ) ÷rr& öNåksEuϱtã 4 y7Í´¯»s9'ré& |=tF2 Îû ãNÍkÍ5qè=è% z`»yJM}$# Nèdyr&ur 8yrãÎ/ çm÷YÏiB ( óOßgè=Åzôãur ;M»¨Zy_ ÌøgrB `ÏB $pkÉJøtrB ã»yg÷RF{$# tûïÏ$Î#»yz $ygÏù 4 _ÅÌu ª!$# öNåk÷]tã (#qàÊuur çm÷Ytã 4 y7Í´¯»s9'ré& Ü>÷Ïm «!$# 4 Iwr& ¨bÎ) z>÷Ïm «!$# ãNèd tbqßsÎ=øÿçRùQ$# ÇËËÈ
"Kamu tak akan
mendapati kaum yang beriman pada Allah dan hari akhirat, saling berkasih-sayang
dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, sekalipun orang-orang
itu bapak-bapak, atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun keluarga mereka.
Meraka itulah orang-orang yang telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dan
menguatkan mereka dengan pertolongan[1462] yang datang daripada-Nya.
Dan dimasukan-Nya mereka ke dalam surga yang mengalir di bawahnya
sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah ridha terhadap mereka, dan
merekapun merasa puas terhadap (limpahan rahmat)-Nya. Mereka itulah golongan
Allah. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya hizbullah itu adalah golongan yang
beruntung"[1].
4) Mendapat
gelar dari rosulullah aminu hadihi al ummah
hal
ini sesuai dengan sabda rosullah SAW :"Sesungguhnya setiap ummat
mempunyai orang kepercayaan, dan kepercayaan ummat ini adalah Abu Ubaidah bin
Jarrah."
5)
Mendapat gelaran Al-Qawiyyu Al-Amin (kekuatan yang dipercayai)
Rosulullah s.a.w telah
memberi gelaran kepada Abu Ubaidah dengan gelaran Al-Qawiyyu Al-Amin yaitu
kekuatan yang dipercayai. Suatu ketika tiba satu rombongan Nasrani berjumpa
Rasulullah s.a.w kemudian mereka berkata: Wahai Abu Al-Qasim, hantarkanlah
kepada kami seorang lelaki dari kalangan kamu yang kamu restui untuk kami
selesai beberapa perselisihan harta yang berlaku di kalangan kami. Kerana bagi
kami, kamu adalah golongan umat Islam yang kami redai. Lalu Rasulullah s.a.w
bersabda kepada mereka: "Petang nanti aku akan hantarkan kepada kamu
seseorang yang bergelar Al-Qawiyyu Al-Amin".
Umar bin Al-Khattab r.a
berkata: Aku sangat suka keluar mendirikan sembahyang Zuhur pada awal waktu dan
aku sangat tidak suka kepada persoalan kepimpinan malah aku tidak pernah
mengharapkan untuk memegang jawatan tersebur. Setelah kami selesai sembahyang
Zuhur bersama-sama Rasulullah s.a.w, baginda melihat ke kanan dan kiri baginda.
Aku terjenguk-jenguk supaya baginda melihat dan memilih aku. Walau bagaimanapun
pandangan baginda masih tetap mencari orang lain di kalangan kami sehinggalah
baginda melihat Abu Ubaidah bin Al-Jarrah, lalu baginda memanggilnya dan
berkata: Kamu keluarlah bersama mereka (Nasrani) dan selesaikanlah perselisihan
yang berlaku di antara mereka dengan kebenaran. Aku pun berkata: Semoga Abu
Ubaidah berjaya dengan gelaran tersebut.
6) Sebagai
duta rosululllah ke yaman
Diutus
oleh rosulullah ke yaman pada tahun 9 h untuk berda'wah, sebelum diutusnya muad
bin jabal.
Diriwayatkan,
pada tahun kesembilan hijrah selepas Rasulullah mengutus Abu Ubaidah al-Jarrah
dan Ali bin Abi Talib untuk mengajarkan penduduk Yaman mengenai Islam.
Kemudian, ia diteruskan pula oleh Muaz. Ketika Muaz tiba di Djanad, beliau
menyampaikan perutusan dakwah yang dikirimkan Rasulullah kepada ketua kabilah
tempatan
7) Panglima
besar syiria
Kemudian, tatkala Khalid bin Walid
sedang memimpin tentara Islam dalam salah satu pertempuran terbesar yang
menentukan, tiba-tiba amirul mu'minin Umra mema'lumkan titahnya untuk
mengangkat Abu 'Ubaidah sebagai pengganti Khalid, maka demi diterimanya berita
itu, dari utusan khalifah, dimintanya orang itu untuk merahasiakan berita
tersebut kepada umum. Sementara, Abu 'Ubaidah sendiri mendiamkannya dengan
suatu niat dan tujuan baik sebagai lazimnya dimiliki seorang zuhud, arif,
bijaksana, lagi dipecaya, menunggu selesainya panglima Khalid itu merebut
kemenangan besar.
Setelah kemenangan tercapai, barulah
ia mendapatkan Khlaid dengan hormat dan ta'dhimnya untuk menyerahkan surat dari
amirul mu'minin. Ketika Khalid bertanya kepadanya, "Semoga Allah memberimu
rahmat wahai Abu 'Ubaidah! Apa sebanya anda tidak menyampaikannya kepadaku di
waktu datangnya?" Maka ujar kepercayaan ummat itu, "Saya tidak ingin
mematahkan ujung tombak anda, dan bukan kekuasaan dunia yang kita tuju, dan
bukan pula untuk dunia kita beramal. Kita semua bersaudara karena Allah."
Demikianlah, Abu 'Ubaidah telah
menjadi panglima besar di Syria Di bawah kekuasaanya, bernaung sebagian besar
tentara Islam, baik dalam luas wilayahnya, maupun dalam perbekalan dan jumlah
bilangannya. Tetapi bila anda melihatnya, maka sangka anda bahwa ia adalah
salah seorang prajurit biasa serta pribadi biasa dari kaum muslimin.
VI. Perjuangan dan
pengorbanannya dalam membela agama allah
1) Beliau dan pasukannya berhasil
membebaskan syam
Abu Ubaidah bin
Al-Jarrah telah mengikuti beberapa pembukaan Islam malah dia telah memainkan
peranan penting di dalam pembukaan tersebut. Beliau telah memimpin angkatan
tentera untuk membuka Syam dan beliau telah diberikan pertolongan oleh Allah
sehingga seluruh negeri Syam berjaya dibuka di atas kepimpinan beliau.
2) Abu ubaidah tetap menyertai kaum muslimin
walau terancam bahaya toun
Ketika penyakit taun merebak
di negeri tersebut Umar bin Al-Khattab mengirim surat kepada beliau supaya
kembali ke Madinah, tetapi Abu Ubaidah menolak permintaan tersebut di dalam
suratnya yang dihantar kepada Umar: Wahai Amirul Mukminin, sesungguhnya saya
telah mengetahui bahawa awak sangat memerlukan saya sedangkan saya masih lagi
bersama dengan tentera Islam dan saya merasakan lebih baik saya terus berada
bersama tentera Islam malah saya tidak sanggup berpisah dengan mereka
sehinggalah Allah memutuskan urusanNya terhadap diriku dan diri mereka. Apabila
awak menerima surat saya ini maka batalkanlah niat awak itu dan izinkanlah saya
terus berada di sini. Setelah Umar r.a membaca surat itu dia terus menangis.
Lalu para sahabat yang berada di sisinya bertanya: Adakah Abu Ubaidah telah
meninggal dunia?. Dia berkata: Tidak, tetapi kematian adalah terlalu hampir
dengannya.
3). Hijroh ke Ethiopia pada gelombang ke
dua
Kehidupan beliau tidak jauh berbeda dengan
kebanyakan sahabat lainnya, diisi dengan pengorbanan dan perjuangan menegakkan
Dien Islam. Hal itu tampak ketika beliau harus hijrah ke Ethiopia pada
gelombang kedua demi menyelamatkan aqidahnya. Namun kemudian beliau balik
kembali untuk menyeertai perjuangan Rasulullah SAW , mengikuti setiap
peperangan sejak perang Badar.
4) Membunuh ayahnya sendiri.
Pada saat perang Uhud, lagi-lagi Abu
Ubaidah menunjukkan kualitas keimanannya. Dalam kecamuk perang yang begitu
dasyat, ia melihat ayahnya dalam barisan kaum musyrikin. Dan melihat kepongahan
ayahnya, tanpa ragu lagi, ia mengayunkan pedangnya untuk menghabisi salah satu
gembong Quraisy yang tidak lain adalah ayahnya sendiri.
5) Giginya tanggal akibat menolong
rosulullah
Masih
dalam perang Uhud, ketika pasukan muslimin kocar-kacir dan banyak yang lari
meninggalkan pertempuran, justru Abu Ubaidah berlari untuk mendapati Nabinya
tanpa takur sedikitpun terhadap banyaknya lawan dan rintangan. Demi didapati
pipi Nabinya terluka, yaitu terhujamnya dua rantai besi penutup kepala beliau,
segera ia berupaya mencabut rantai tersebut dari pipi Nabi SAW .
Abu
Ubaidah mulai mencabut rantai tersebut dengan gigitan giginya. Rantai itupun
akhirnya terlepas dari pipi Rasulullah SAW . Namun bersamaan dengan itu pula
gigi seri Abu Ubaidah ikut terlepas dari tempatnya. Abu Ubaidah tidak jera.
Diulanginya sekali lagi untuk mengigit rantai besi satunya yang masih menancap
dipipi Rasulullah SAW hingga terlepas. Dan kali inipun harus juga diikuti
dengan lepasnya gigi Abu Ubaidah sehingga dua gigi seri sahabat ini ompong
karenanya. Sungguh, satu keberanian dan pengorbanan yang tak terperikan.
VII. KEZUHUDAN BELIAU
Sisi
lain dari kehebatan sahabat yang satu ini adalah kezuhudannya. Ketika kekuasaan
Islam telah meluas dan kekhalifahan dipimpin Umar r.a, Abu Ubaidah menjadi
pemimpin didaerah Syria`. Saat Umar mengadakan kunjungan dan singgah
dirumahnya, tak terlihat sesuatupun oleh Umar r.a kecuali pedang, perisai dan
pelana tunggangannya. Umarpun lantas berujar,"Wahai sahabatku, mengapa
engkau tidak mengambil sesuatu sebagaimana orang lain mengambilnya ?"
Beliau menjawab, "Wahai Amirul Mukminin, ini saja sudah cukup
menyenangkan." [2]
VIII. Komentar
para sahabat atasdirinya
1) Umar bin Khattab
a.
"Seandainya Abu Ubaidah Ibnul
Jarrah masih hidup, tentulah ia di antara
orang-orang yang akan saya angkat sebagai penggantiku. Dan jika Allah bertanya hal itu kepadaku, maka aku akan jawab: "Saya angkat kepercayaan Allah dan kepercayaan Rasul-Nya." ".
orang-orang yang akan saya angkat sebagai penggantiku. Dan jika Allah bertanya hal itu kepadaku, maka aku akan jawab: "Saya angkat kepercayaan Allah dan kepercayaan Rasul-Nya." ".
b. Setelah
kewafatan Rasulullah s.a.w, Umar bin Al-Khattab berkata kepada Abu Ubaidah pada
hari Thaqifah: "Hulurkanlah tanganmu supaya aku dapat berbaiah dengan kamu
kerana aku mendengar Rasulullah s.a.w pernah berkata: "Sesungguhnya setiap
kaum mempunyai seorang yang sangat setia dan orang yang sangat setia pada umat
ini ialah Abu Ubaidah". Lalu Abu Ubaidah berkata: Aku tidak akan
mendahului seseorang yang telah diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w agar
mengimami kita di dalam sembahyang, maka dialah imam sehingga mati
c.
"Seandainya aku bercita-cita, maka
tak ada harapanku selain sebuah
rumah yang penuh didiami oleh tokoh-tokoh seperti Abu Ubaidah."
rumah yang penuh didiami oleh tokoh-tokoh seperti Abu Ubaidah."
2)
Muadz bin jabal
Setelah
Abu Ubaidah meninggal dunia, Muaz bin Jabal berkhutbah dan berkata: Wahai
sekalian umat manusia! Sesungguhnya kamu bersedih dengan kematian seorang
lelaki. Demi Allah aku tidak tahu sesungguhnya aku telah melihat seorang lelaki
yang dadanya sangat setia, sangat sabar menanggung musibah, paling suka
menerima ujian dan nasihatnya kepada masyarakat umum sangat hebat. Oleh itu
kamu semua rahmatilah dia semoga kamu semua akan di rahmati Allah.
IX. Kematian Abu Ubaidah bin
Al-Jarrah:
Lelaki
mulia ini wafat ketika terjadi wabah penyakit tho`un di Syam. Selamat atasmu
wahai Abu Ubaidah, semoga kami bisa meneladani perilakumu.
Ketika Abu Ubaidah merasakan saat-saat kematiannya telah hampir, dia mewasiatkan kepada tenteranya: Sesungguhnya aku akan meninggalkan wasiat kepada kamu, sekira kamu menerimanya kamu akan sentiasa berada di dalam kebaikan, iaitu: Dirikanlah sembahyang, keluarkanlah zakat, berpuasalah pada bulan Ramadan, keluarkanlah sedekah, tunaikanlah Haji dan Umrah, saling nasihat-menasihati, menasihati pemimpin kamu dan janganlah kamu menipu mereka serta janganlah kamu ditipu oleh kenikmatan dunia. Sesungguhnya sekiranya seseorang itu dipanjangkan umur seribu tahun dia pasti akan bertemu juga dengan kesudahan sebagaimana pertarungan yang sedang kamu lihat ini (iaitu mati). Sesungguhnya Allah telah menulis kematian bagi semua anak Adam, mereka semua akan mati. Manusia yang paling cerdik di dunia ini ialah manusia yang paling taat kepada Tuhannya dan beramal untuk menghadapi hari yang dijanjikan … akhirnya Wassalamu'alaikum warahmatullah. Kemudian beliau memerhatikan kepada Muaz bin Jabal r.a lalu berkata: Wahai Muaz! Kamu jadilah sebagai imam sembahyang bersama orang ramai. Setelah itu beliau meninggal dunia.
Ketika Abu Ubaidah merasakan saat-saat kematiannya telah hampir, dia mewasiatkan kepada tenteranya: Sesungguhnya aku akan meninggalkan wasiat kepada kamu, sekira kamu menerimanya kamu akan sentiasa berada di dalam kebaikan, iaitu: Dirikanlah sembahyang, keluarkanlah zakat, berpuasalah pada bulan Ramadan, keluarkanlah sedekah, tunaikanlah Haji dan Umrah, saling nasihat-menasihati, menasihati pemimpin kamu dan janganlah kamu menipu mereka serta janganlah kamu ditipu oleh kenikmatan dunia. Sesungguhnya sekiranya seseorang itu dipanjangkan umur seribu tahun dia pasti akan bertemu juga dengan kesudahan sebagaimana pertarungan yang sedang kamu lihat ini (iaitu mati). Sesungguhnya Allah telah menulis kematian bagi semua anak Adam, mereka semua akan mati. Manusia yang paling cerdik di dunia ini ialah manusia yang paling taat kepada Tuhannya dan beramal untuk menghadapi hari yang dijanjikan … akhirnya Wassalamu'alaikum warahmatullah. Kemudian beliau memerhatikan kepada Muaz bin Jabal r.a lalu berkata: Wahai Muaz! Kamu jadilah sebagai imam sembahyang bersama orang ramai. Setelah itu beliau meninggal dunia.
REFERENSI :
60 Karakteristik Sahabat Rosul,Kholid Muhammad Kholid,
CV. Dipenogoro, Bandung, 2000, Cetakan XVI
Shifatu Shofwah,Ibnu Jauzi,
No comments:
Post a Comment